Σχολική χρονιά 2024-2025
- Ενημερωτικό σημείωμα για την Αδελφοποίηση του Περιφερειακού Γυμνασίου Κιτίου με το 5ο Γυμνάσιο Αλεξαδρούπολης
- "Γνωρίζω την πόλη της Αλεξανδρούπολης μέσα από το μάθημα της Ιστορίας"
Σχολική χρονιά 2023-2024
Διαθεματική Εργασία του Περιφερειακού Γυμνασίου Κιτίου με το 5ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης "Ελένη Φιλιππίδη" με θέμα "Τα Παιδιά του Πολέμου"
Στις 8 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη διαδικτυακή συνάντηση του Σχολείου μας και του 5ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης μετά την πρόσφατη αδελφοποίησή τους. Οι διευθύντριες των δύο σχολείων άνοιξαν την αυλαία και αντάλλαξαν ευχές για καλή συνεργασία. Σκοπός της συνάντησης ήταν η παρουσίαση των επικείμενων εργασιών που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο του project «Τα παιδιά του πολέμου». Μέσα από αυτήν τη δράση οι μαθητές θα ερευνήσουν τη συμμετοχή των παιδιών και τις συνέπειες που είχαν γι’ αυτά η Μικρασιατική καταστροφή του 1922, η κατοχή του 1940 στην Αθήνα και η τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974 μέσα από την Ιστορία, τη Λογοτεχνία και την Τέχνη. Τα παιδιά γνωρίστηκαν, αντάλλαξαν χαιρετισμούς και γεμάτα ενθουσιασμό έδωσαν το επόμενο ραντεβού τον Μάιο, στην ολοκλήρωση του προγράμματος.
Την Παρασκευή, στις 24/5/2024 πραγματοποιήθηκε η δεύτερη διαδικτυακή συνάντηση του σχολείου μας με το 5ο Γυμνάσιο Αλεξανδρούπολης « Ελένη Φιλιππίδη». Οι μαθητές των δύο σχολείων εργάστηκαν με ζήλο πάνω στο πρότζεκτ με τίτλο « Τα παιδιά του πολέμου». Στο πλαίσιο του μαθήματος της Λογοτεχνίας και ειδικότερα της φιλαναγνωσίας, οι μαθητές του Α4 μας ταξίδεψαν στην Αθήνα της Κατοχής του 1940 μέσα από το βιβλίο της Άλκης Ζέη « Ο μεγάλος περίπατος του Πέτρου». Έκαναν κατασκευές, συνέθεσαν ποιήματα εμπνευσμένα από το βιβλίο, δημιούργησαν εναλλακτικά εξώφυλλα του βιβλίου και βίντεο με έργα τέχνης της εποχής καθώς κι ένα ηχογραφημένο ημερολόγιο της Αντιγόνης, αδελφής του κεντρικού ήρωα.
Στη συνέχεια μια ομάδα μαθητριών του Γ5 μας μετέφερε στην Κύπρο του 1974, στα γεγονότα της εισβολής. Ακούστηκαν συγκλονιστικές μαρτυρίες με τη μορφή ημερολογίου από στρατιώτες που συμμετείχαν στα δραματικά γεγονότα εκείνης της περιόδου. Ακολούθησαν οι αφηγήσεις από συνεντεύξεις συγγενικών προσώπων των μαθητριών που είδαν τη ζωή τους ολόκληρη να αλλάζει μέσα σε μερικές ώρες. Μεγάλη συγκίνηση προκάλεσε το συγκλονιστικό βίντεο από πρόσφυγες που περιέγραφαν όσα βίωσαν αλλά και συνεχίζουν να βιώνουν. Η ενότητα έκλεισε με ένα ποίημα αφιερωμένο στην Κερύνεια, εμπνευσμένο από έναν μαθητή του Γ4.
Ακολούθησε η παρουσίαση από τους μαθητές και τις μαθήτριες του τμήματος Γ2 του 5ου Γυμνασίου Αλεξανδρούπολης.
Μια ομάδα - με αφορμή τη δράση φιλαναγνωσίας με επίκεντρο το βραβευμένο βιβλίο της Αγγελικής Δαρλάση “Το αγόρι στο θεωρείο- δημιούργησε/φιλοτέχνησε με τη βοήθεια της Τεχνητής Νοημοσύνης τα πορτρέτα των ηρώων/ηρωίδων του βιβλίου. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες έγραψαν - μιλώντας εκ μέρους των ηρώων/ηρωίδων - τα βιώματά τους από την Καταστροφή της Σμύρνης και τη συνακόλουθη προσφυγιά. Αξιοποιώντας την Τεχνητή Νοημοσύνη και πάλι “έδωσαν φωνή” στον Δρόσο, στην Αρετή, στον Σάββα και στη Λένια κι έτσι μπορούμε να τους/τις ακούσουμε να μιλάνε για τα όσα βίωσαν κι ένιωσαν ως παιδιά ενός πολέμου.
Μια άλλη ομάδα μαθητών συγκέντρωσε αρχικά φωτογραφίες που δείχνουν την ξέγνοιαστη παιδική ηλικία και αθωότητα των παιδιών στη Σμύρνη, αυτή την κοσμοπολίτικη πόλη, πριν την Καταστροφή. Στην προκυμαία, στα σοκάκια, στα σπίτια, στα πανηγύρια παιδιά χαρούμενα κι ανέμελα. Στη συνέχεια αναζήτησε φωτογραφίες των παιδιών της Σμύρνης μετά την Καταστροφή.
Με τον πόλεμο στη σημερινή εποχή ασχολήθηκαν οι υπόλοιποι/ες μαθητές/τριες του τμήματος. Έφτιαξαν έναν διαδραστικό χάρτη που απεικονίζει λίγες μόνο από τις χιλιάδες εστίες πολέμου που - δυστυχώς - υπάρχουν σήμερα στην υφήλιο. Για κάθε εστία πολέμου προσπάθησαν να βρουν και να καταθέσουν σχετικές πληροφορίες (τις αιτίες, δυσάρεστες στατιστικές κτλ.). Επίσης προσπάθησαν σε μια πολυμεσική παρουσίαση - αξιοποιώντας εικόνα και κείμενο - να αναδείξουν τις πολλές και καταστροφικές συνέπειες που έχει ο πόλεμος στις αθώες παιδικές ψυχές. Επιπλέον με εικαστικές αναπαραστάσεις (πίνακες ζωγραφικής, γλυπτά κ.α.) επιδίωξαν να προβάλουν τη φρίκη του πολέμου σε κάθε ζωντανό πλάσμα. Τέλος, εστίασαν σε μια ιδιαίτερα δυσάρεστη πτυχή του πολέμου για τα παιδιά… όταν αυτά εργαλειοποιούνται από τους ενήλικες και στρατολογούνται, όταν μετατρέπονται σε παιδιά-πολεμιστές κι εξαναγκάζονται να σκοτώσουν άλλους, μαζί και την αθωότητά τους.